Dziś kilka słów o sponsoringu w działalności kulturalnej — tematem wpisu jest więc ulga sponsoringowa w instytucjach kultury. Dla Twojej instytucji kultury może to być ciekawe narzędzie do pozyskiwania środków finansowych od podmiotów prywatnych.
Zbliża się koniec roku i czas odnawiania szeregu umów, możesz więc w swoich rozmowach podkreślić korzyści dla sponsorów wynikające ze stosowania ulgi.
Kilka ogólnych uwag dotyczących rozliczania sponsoringu znajdziesz w moim wpisie Sponsoring w trakcie imprez kulturalnych. W tym wpisie skupię się na tych kwestiach, które mogą być ważne dla nabywających usługi sponsoringowe od Twojej instytucji kultury.
Rozliczenie umowy sponsoringu przez sponsora
Zazwyczaj Twoje wynagrodzenie tytułu świadczenia usług sponsoringowych będzie dla Twojego sponsora kosztem uzyskania przychodu. Z kolei VAT z tej faktury będzie dla niego podatkiem naliczonym.
Nabywając w ramach sponsoringu konkretne świadczenia o charakterze promocyjnym czy marketingowym, sponsor stosunkowo łatwo może wykazać związek takich wydatków ze swoją działalnością gospodarczą oraz ich poniesienie w celu uzyskania przychodu. A takie wymogi zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodu stawia przed podatnikiem ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 15 ust 1. Ustawy o CIT). Analogiczne zasady dotyczą osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (art. 22 ust. 1 Ustawy o PIT).
Ulga sponsoringowa w instytucjach kultury daje jednak Twoim sponsorom dodatkowe korzyści podatkowe.
Na czym polega ulga sponsoringowa w instytucjach kultury
Stosując ulgę sponsoringową, Twój sponsor może odliczyć od podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodu (KUP) poniesionych m.in. na działalność kulturalną.
Zatem ulga sponsoringowa w instytucjach kultury da Twoim sponsorom podwójną korzyść.
>>> Czy artystom prowadzącym działalność w formie spółki przysługuje przysługuje zwolnienie od VAT? Przeczytaj artykuł: VAT od wynagrodzeń zespołu
Po pierwsze zaliczy kwotę wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług do KUP, a po drugie odlicza podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodu poniesionych na działalność kulturalną. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez sponsora z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych (art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT).
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu rocznym, który sponsor składa wraz z informacją zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
Wsparcie Twojego sponsora na rzecz instytucji kultury może dotyczyć konkretnego wydarzenia kulturalnego, ale też ogólnie działalności kulturalnej twojej instytucji kultury.
Warunki stosowania ulgi
Ulga sponsoringowa dotyczy wydatków ponoszonych na rzecz:
- instytucji kultury wpisanych do rejestru,
- działalności kulturalnej, którą realizują uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne.
Zatem ulgę tę zastosuje sponsor państwowych i samorządowych instytucji kultury, ale nie fundacji czy stowarzyszeń prowadzących działalność kulturalną. Jest istotna przewaga instytucji kultury nad NGOs prowadzącymi działalność kulturalną.
Odliczenie jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy koszty poniesione przez sponsora nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
>>> Sprawdź z jakimi konsekwencjami podatkowymi dla instytucji kultury może wiązać się zakup dzieł sztuki od artysty
Co dalej?
Negocjując z potencjalnymi sponsorami umowę o współpracy, pamiętaj, aby:
- przedstawić korzyści podatkowe wynikające ze wspierania działalności kulturalnej Twojej instytucji kultury,
- przygotować umowę w taki sposób, aby jednoznacznie wskazywała cel zawartej umowy i umożliwiała zastosowanie ulgi,
- odpowiednio udokumentować świadczenia realizowane na rzecz sponsora — może to okazać się potrzebne w razie weryfikacji realizacji rozliczeń sponsora i Twoich.
Jeśli potrzebujesz wsparcia we przygotowaniu klauzul podatkowych w Twoich umowach lub ich analizie, po prostu skontaktuj się z nami.
Dzisiejsze fotografie pochodzą z mojej niedawnej wizyty w Domu Józefa Mehoffera. Serdecznie polecam!
Wojciech Pietrasiewicz
doradca podatkowy
***
Rozliczenia barterowe w instytucji kultury
Rozliczenia barterowe w instytucji kultury są dosyć powszechną praktyką.
Występują dosyć często, gdy instytucja kultury do prowadzenia swojej działalności potrzebuje określonych świadczeń, oferując w zamian usługi promocyjne, bilety wstępu, czy też inne świadczenia.
Dziś przybliżę Ci podstawowe zasady rozliczeń takich transakcji [Czytaj dalej…]
{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
„Zazwyczaj Twoje wynagrodzenie tytułu świadczenia usług sponsoringowych będzie dla Twojego sponsora kosztem uzyskania przychodu. Z kolei VAT z tej faktury będzie dla niego podatkiem naliczonym.”
Ok, ale w takim razie czy opłaca się instytucji kultury zawierać umowę sponsoringu zamiast po prostu potraktować wpłatę jako darowiznę? Przy darowiźnie nie ma VAT, a tu rozumiem, że na sponsoring miałbym wystawić fakturę ze stawką zapewne 23%? I wtedy z np. 1 tys. darowizny robi się już tylko 813 zł netto, które oczywiście nabywca sobie odliczy.
Dzień dobry Panie Michale,
Dziękuję za komentarz 🙂
Przy darowiźnie nie realizują Państwo świadczeń reklamowych, umowa ta ma więc inny cel oraz
inne obowiązki po stronie instytucji kultury.
Otrzymując darowiznę instytucja kultury nie może być zobowiązana do wykonywania świadczeń reklamowych na rzecz sponsora.
Nie będzie to bowiem darowizna.
Darowizna nie może więc zastąpić sponsoringu – jest inną umową.
Jeśli chodzi o Pana przykład liczbowy to rzeczywiście darowizna pieniężna nie podlega VAT, zaś
świadczenia IK w ramach sponsoringu stanowią usługę opodatkowaną VAT z zastosowaniem stawki 23%.
Natomiast ustalenie kwoty wsparcia w ramach sponsoringu powinno uwzględniać
fakt neutralności (w większości sytuacji) VAT dla sponsora.
Powinno to mieć to wpływ na wysokość wsparcia i być przedmiotem negocjacji ze sponsorem.
Innymi słowy nie ma powodu, aby sponsor nie zapłacił 1230 zł na podstawie umowy sponsoringu.
Efekt tej umowy byłby korzystniejszy dla obu stron
zarówno z perspektywy biznesowej (otrzymane świadczenia reklamowe, których brak w przypadku darowizn),
jak i podatkowej.
Pozdrawiam serdecznie,