Sprzedaż biletów na imprezy kulturalne i rozrywkowe w coraz większej części przenosi się do Internetu. A to oznacza często pojawienie się dodatkowych kosztów i opłat związanych z dystrybucją biletów takich jak choćby kosztów wysyłki, czy dodatkowe opłaty za bilet kolekcjonerski (tzw. fun ticket).
Bardzo często koszty, które obciążają klienta, to koszty, które musisz ponieść, aby ten bilet zapakować i wysłać pocztą, czy kurierem do klienta zamawiającego bilet przez Twoją stronę internetową lub strony internetowe profesjonalnych podmiotów zajmujących się sprzedaż biletów na różne imprezy.
Czy wiesz jako rozliczyć VAT od takich dodatkowych kosztów?
Stawka VAT na koszty wysyłki
Wydawałoby się, że sprawa powinna być prosta, ale w praktyce organizatorzy imprez i dystrybutorzy biletów stosują różne stawki VAT na koszty wysyłki i inne świadczenia dodatkowe. Sprawę komplikuje fakt, że koszty jakie musisz ponieść w związku z np. z wysyłką biletu mogą być obciążone różnymi stawkami VAT. Przykładowo, usługi kurierskie objęte są stawką VAT 23%, zaś wysyłka pocztą w wielu sytuacjach może korzystać ze zwolnienia z VAT.
Dwie metody
W praktyce część organizatorów imprez przyjmuje, że wysyłka następuje w imieniu i na rzecz osoby, która kupiła bilet przez stronę internetową zamawiając jego wysyłkę. W takiej sytuacji stosują taką samą stawkę VAT z jaką nabyli usługę dla korzyści kupującego bilety – o ile oczywiście przepisy o VAT na to pozwalają.
Inni organizatorzy stosują stawkę właściwą do sprzedaży biletów, uznając, że są to świadczenia pomocnicze do sprzedaży biletów, bezpośrednio z nią związane. Większość sprzedawanych biletów na imprezy kulturalne i rozrywkowe korzysta ze stawki VAT 8%. A to oznacza możliwość zastosowania stawki VAT również na koszty dodatkowe związane ze sprzedaż biletów. O samych stawkach VAT na sprzedaż biletów możesz dowiedzieć się więcej z mojego wpisu Sprzedaż biletów 8% czy 23%? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zerknij tutaj.
Która z metod jest lepsza?
Bardzo dużo zależy do regulaminu sprzedaży biletów oraz zasad ich wysyłki oraz tego, kto ponosi ryzyko związane z wysyłką.
W wielu sytuacjach, moim zdaniem, bardziej prawidłowe byłoby uznanie kosztów wysyłki za świadczenie dodatkowe opodatkowane VAT tak jak sprzedaż biletów. To podejście w wielu sytuacjach może też być bardziej korzystne – zastosowanie znajdzie niższa stawka VAT. Zastosowanie tej metody może wymagać zmian w regulaminach sprzedaży biletów oraz wprowadzenia pewnych zmian w modelu wysyłki. Jeśli rozważasz zastosowanie tej metody lub chcesz sprawdzić czy stosujesz ją prawidłowo, napisz do mnie.
A poniżej bilety z naszej majowej eskapady do Parku Etnograficznego w Olsztynku. Znajdziesz tam budynki mieszkalne i gospodarcze przeniesione z różnych rejonów województwa warmińsko-mazurskiego. Możesz też uraczyć się porcją aromatycznych ziół w Pijalni ziół zorganizowanej w jednym z zabytkowych domów.
Wojciech Pietrasiewicz
doradca podatkowy
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }