Mam wrażenie, że e-faktury w zamówieniach publicznych to temat, które media trochę pomijają. A przecież od 1 sierpnia 2019 r. obowiązek przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych dotyczyć będzie zamówień poniżej 30.000 EUR! Dlatego dziś kilka słów o tym kiedy i jak instytucje kultury muszą przyjmować e-faktury w zamówieniach publicznych.
E-faktury w zamówieniach publicznych
Obowiązek odbierania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przesyłanych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wprowadziła ustawa z 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa).
Kiedy instytucje muszą stosować e-faktury?
Pamiętaj, że Prawo zamówień publicznych stosuje się do udzielania zamówień publicznych m.in. przez jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Są nimi państwowe i samorządowe instytucje kultury. Jeśli więc Twoja instytucja kultury dokonuje zamówień publicznych, może być zmuszona przyjmować ustrukturyzowane faktury elektroniczne od swoich wykonawców.
Ustawa obowiązuje już od 18 kwietnia 2019 r. Od tego dnia obowiązek przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych dotyczy większości zamówień publicznych. Wyjątki w tym zakresie wskazuje wprost ustawa (art. 3 ust. 2).
Jednak dla zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro obowiązek odbierania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych stosuje się od 1 sierpnia 2019 r.
Masz więc jeszcze chwilę, aby przygotować się do przyjmowania e-faktur w zamówieniach publicznych.
Inne obowiązki
Jeśli Twoja instytucja kultury dokonuje zamówień publicznych, musi posiadać konto na Platformie Elektronicznego Fakturowania (PEF). Swoje konto musisz założyć przed przewidywanym terminem otrzymania pierwszej ustrukturyzowanej faktury elektronicznej (art. 5 ust. 2 ustawy). Oznacza to, że nie masz pełnej kontroli nad tym, kiedy otrzymasz pierwszą ustrukturyzowaną fakturę elektroniczną.
Wykonawcy zamówień publicznych nie mają obowiązku stosowania ustrukturyzowanych faktur. Możesz się więc spodziewać, że większość z nich nadal będzie wystawiać „tradycyjne” faktury. Warto jednak już teraz przygotować się do tego i założyć konto na PEF. Oszczędzi Ci to stresu, gdy okaże się, że wykonawcę chce wystawić Twojej instytucji kultury ustrukturyzowaną fakturę elektroniczną.
Korzystanie z PEF nie wiąże się z żadnym kosztami.
Aby założyć konto na PEF musisz wybrać brokera, który będzie obsługiwał Twoje konto. Warto więc skontaktować się z jednym z nich, aby ustalić szczegóły związane z Twoim kontem PEF. Instrukcje związane ze stosowaniem PEF znajdziesz tutaj.
Ustrukturyzowane faktury
E-faktury w zamówieniach publicznych nie są zwykłym dokumentem w formie PDF. Są plikami w formacie XML, który są podobne do JPK.
Ustrukturyzowana faktura elektroniczna musi mieć dane wymagane przez ustawę o VAT, a dodatkowo:
- informacje dotyczące odbiorcy płatności;
- wskazanie umowy zamówienia publicznego.
W ustrukturyzowanej fakturze elektronicznej, mogą być uwzględnione również inne dane niezbędne ze względu na specyfikę zamówienia.
O czym więc warto pamiętać?
- Warto już teraz założyć konto na PEF,
- Musisz liczyć się z tym, że niektórzy z Twoich wykonawców prześlą Ci ustrukturyzowane faktury elektroniczne,
- Wykonawcy nie muszą stosować ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Możesz więc spodziewać się, że większość z nich będzie nadal wystawiać faktury w dotychczasowej formie.
Właśnie zacząłem mój zasłużony urlop 🙂
Obiecuję jednak, że jeśli tylko znajdę chwilę, pojawi się na blogu wakacyjny wpis.
Pamiętaj, że zawsze możesz skontaktować się ze mną. Na wszystkie maile postaram się odpowiedzieć po powrocie 🙂
Miłego dnia 🙂
Wojciech Pietrasiewicz
doradca podatkowy
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }