O VAT w usługach kulturalnych online wspominałem już we wpisie Usługi kulturalne online a VAT. Już wtedy wskazywałem na szereg wątpliwości związanych z opodatkowaniem usług kulturalnych online. Ostatnio kilku czytelników bloga prosiło mnie o napisanie paru słów na ten temat. Jednocześnie w ostatnich miesiącach wraz z kilkoma instytucjami kultury staramy się wyjaśnić kluczowe wątpliwości związane z tą kwestią.
Dziś podzielę się nimi z Tobą 🙂
Wskażę też jak moim zdaniem poszczególne usługi powinny być opodatkowane VAT. Pamiętaj, że nie przez przypadek opodatkowanie VAT kilku z usług kulturalnych świadczonych online potwierdzane jest wnioskami o interpretację indywidualną lub wiążącą informacją stawkową. VAT w usługach kulturalnych online nadal sprawia sporo kłopotów.
Spektakl online nie jest usługą wstępu
Jeśli sprzedajesz dostęp online do swoich archiwalnych spektakli czy koncertów, moim zdaniem nie świadczysz usługi wstępu. Nawet jeśli dostęp do wydarzenia online nazwiesz elektronicznym biletem. Nie możesz więc stosować do sprzedawanego dostępu do spektakli online stawki VAT 8%. W takiej sytuacji świadczysz bowiem usługę elektroniczną.
Do usług elektronicznych zalicza się usługi (konieczne jest łączne spełnienie warunków):
- świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
- których świadczenie ze względu na ich charakter jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka,
- ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe (art. 7 ust. 1 Rozporządzenia 282/2011).
Udostępnianie wydarzeń online „na żywo” lub w postaci pliku spełnia kryteria usługi elektronicznej.
Potwierdził to również Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską. Minister wskazał, że:
„różnego rodzaju imprezy kulturalne (koncerty, przedstawienia itp.) udostępniane on-line za odpłatnością wypełniają definicję usług świadczonych drogą elektroniczną i jako takie nie mogą korzystać z obniżonej stawki podatku VAT, którą objęte są wstępy na tradycyjnie organizowane spektakle kulturalne.”
(Odpowiedź MF z 23 czerwca 2020 r. na interpelację poselską nr 7009).
Całą odpowiedź MF na interpelację poselską odnośnie VAT w usługach kulturalnych online znajdziesz tutaj.
Jako usługa elektroniczna, taki dostęp do spektaklu czy koncertów online należy więc opodatkować stawką 23%.
Wirtualne zwiedzanie muzeum
Jeśli odpłatnie umożliwiasz wirtualne zwiedzanie swojego muzeum, również musisz zastanowić nad właściwą stawką. Jeśli wirtualne zwiedzanie polega na samodzielnym oglądaniu wystawy online po uiszczeniu opłaty, taką usługę, moim zdaniem, również musisz traktować jako usługę elektroniczną. Będzie tak również gdy wirtualnej wędrówce towarzyszy nagranie z wirtualnym oprowadzaniem. Dla takiego zwiedzania właściwa więc będzie stawka 23%.
Choć kwestia ta budzi wątpliwości, również streaming wirtualnego oprowadzania, o ile nie jest możliwa interakcja z uczestnikami, w mojej ocenie podlega opodatkowaniu jak usługa elektroniczna. W tym przypadku moim zdaniem również zastosujesz stawkę 23%. Pamiętaj, że warto rozważyć zabezpieczenie takiej kwalifikacji interpretacją indywidualną (brak zwolnienia) i wiążącą interpretacją stawkową (stawka 23%). Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu wniosków, po prostu napisz do mnie.
Co z warsztatami kulturalnymi?
Warsztaty kulturalne online czy inne usługi kulturalne, w których narzędzia elektroniczne zapewniają jedynie bezpośredni kontakt z prowadzącym, trudno klasyfikować jako usługi elektroniczne. Jeżeli bowiem popularne komunikatory umożliwiają tylko kontakt pomiędzy prowadzącym a uczestnikami, w praktyce zastępują one bezpośredni kontakt w siedzibie muzeum, teatru, czy domu kultury.
Nie jest więc spełniony warunek minimalnego udziału człowieka przy świadczeniu usług.
Wydaje się więc, że taka usługa korzystać będzie ze zwolnienia od VAT. Ostatnie miesiące spędziliśmy przygotowując dla naszych klientów wnioski dotyczące kwalifikacji różnych usług, w których narzędzia elektroniczne umożliwiają jedynie komunikację pomiędzy uczestnikami, a prowadzącym. Mam nadzieję, że wkrótce będę mógł się podzielić z Tobą interpretacjami w tym zakresie. Jeśli jednak już teraz chcesz złożyć taki wniosek i potrzebujesz pomocy, napisz do mnie.
VAT w usługach kulturalnych online
Pamiętaj, że jeśli świadczysz usługi elektroniczne na rzecz konsumentów, musisz identyfikować ich stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Najprościej zrobić to przy rejestracji konsumenta zbierając od niego niezbędne dane dotyczące miejsca zamieszkania oraz dane wynikające z dokonanych płatności. Jeśli są zbieżne, z łatwością ustalisz miejsce zamieszkania odbiorcy usługi.
Jest to o tyle istotne, że w przypadku gdy będziesz świadczyć usługi elektroniczne dla konsumentów z innych państw członkowskich i przekroczysz określony w ustawie o VAT próg (10000 EUR), możesz być objęty obowiązkiem rozliczania zagranicznego VAT. Właściwa będzie albo rejestracja dla potrzeb VAT w kraju odbiorcy usługi, albo stosowanie procedury VAT-MOSS. Wspominałem o tym we wpisie Usługi kulturalne online a VAT.
Jeśli Twoje usługi elektroniczne sprzedają również pośrednicy, pamiętaj aby upewnić się, kto w ramach tej współpracy rozlicza VAT od transakcji z konsumentami. Niezbędne informacje znajdziesz w umowie, o formule współpracy świadczy również mechanizm fakturowania. Zawierając nową umowę, pamiętaj o doprecyzowaniu tych kwestii.
Miłego dnia i choć powietrze nie sprzyja, a pandemia utrudnia swobodne przemieszczanie się, pamiętaj o spacerach :).
Wojciech Pietrasiewicz
doradca podatkowy
{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Dziękuję za wpis, już niedługo otwarcie i może mniej działań online!
Dzień dobry Pani Ewo,
Dziękuję za komentarz 🙂
Pozdrawiam serdecznie