Sponsoring w trakcie imprez kulturalnych

Wojciech Pietrasiewicz16 października 2017Komentarze (0)

Jeśli organizujesz koncert, spektakl lub inną imprezę kulturalną lub rozrywkową, bardzo często współpracujesz ze sponsorami lub innymi podmiotami, które pragną wykorzystać taką imprezę do celów reklamowych. Środki ze sponsoringu to często ważna część budżetu organizowanej imprezy.

Świadczenia sponsoringowe

W większości sytuacji organizując imprezę, oferujesz pakiety sponsoringowe, które mogą obejmować szereg świadczeń, w tym:

  • przyznanie tytułu sponsora wydarzenia,
  • umieszczenie logotypu sponsora na materiałach promujących wydarzenie,
  • eksponowanie materiałów reklamowych sponsora (np. bannery) w trakcie wydarzenia,
  • informacje o sponsorze w mediach informujących o wydarzeniu,
  • darmowe wejściówki sponsorskie,
  • umieszczenie logotypu sponsora na Twojej stronie.

W zależności od typu współpracy i konkretnej umowy zakres świadczeń sponsoringowych może być znacznie szerszy.

Świadczenia sponsoringowe muszą być odpowiednio udokumentowane – opowiadałem o tym we wpisie Usługi niematerialne – o czym musisz pamiętać?

Sponsoring – klasyfikacja VAT

W większości sytuacji wykonywane przez Ciebie świadczenia w ramach umów sponsoringowych są usługą podlegającą opodatkowaniu VAT. Oznacza to, że takie świadczenie musisz udokumentować fakturą VAT. Usługa sponsoringowa jest zazwyczaj usługą kompleksową, dlatego o właściwej stawce decyduje przeważająca natura świadczenia. Zatem w znakomitej większości sytuacji wynagrodzenie za świadczoną usługę sponsoringową będzie opodatkowane VAT z zastosowaniem stawki podstawowej – 23%.

Sponsoring – moment powstania obowiązku podatkowego

W przypadku sponsoringu większe wątpliwości budzi ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego. Powstaje on w momencie wykonania usługi (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). Jeżeli jednak przed wykonaniem usługi otrzymasz całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty.

Pewne trudności może Ci sprawić ustalenie momentu wykonania usługi.

Zazwyczaj będzie, to moment, w którym wykonano wszystkie świadczenia objęte umową. W przypadku organizowanych przez Ciebie imprez zazwyczaj świadczenia te kończą się w momencie zakończenia imprezy. Bardzo często więc to zakończenie imprezy będzie momentem wykonania usługi. Jednak czasem część usług wykonasz po imprezie, jeśli do tego zobowiązuje Cię umowa ze sponsorem. Pamiętaj, że w świetle wytycznych Ministra Finansów oraz ostatnich orzeczeń sądów administracyjnych momentem wykonania usługi nie jest data podpisania protokołu odbioru usługi. Musisz więc ustalić, kiedy usługa sponsoringowa została faktycznie wykonana.

prewspółczynnik szkolenie, sponsoring

Na koniec mam dla Ciebie ważną informację.

We wtorek 17 października 2017 r. we Wrocławiu będę prowadził szkolenie dotyczące prewspółczynnika oraz innych zagadnień z zakresu w działalności kulturalnej. Jeśli chcesz się ze mną spotkać i porozmawiać o ważnych dla Ciebie kwestiach opodatkowania VAT działalności kulturalnej, to serdecznie Cię zapraszam. Więcej informacji o tematyce szkolenia, miejscu i zapisach znajdziesz na Portalu Instytucji Kultury.

Zapisując się, pamiętaj, aby poinformować organizatora o tym, że jesteś czytelnikiem bloga Kulturalnie o podatkach. Dla czytelników mojego bloga przygotowałem drobną niespodziankę.

Do zobaczenia!

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: